 |
Mapka orientacyjna |
Jest i trzecia część przygody na półwyspie helskim. W tym materiale przedstawimy wam: Baterię Artylerii Nabrzeżnej "Schleswig-Holstaein". Wejście na przedstawione obiekty jest obarczone w większej mierze przymusowym kupnem biletu wstępu. Mimo wszystko wg. nas warto wydać te kilka złotych aby zobaczyć wszystko z bliska :)
1. Wstęp.
Hel bronił się, aż 32 dni. Poddał się tylko z powodu bezcelowej dalszej obrony i niechęci ponoszenia kolejnych strat w ludziach, a nie jak większość by z nas myślała z powodu utraty zdolności obronnych. Niemcy zajmując Hel od razu docenili zdobyte tereny. Odremontowali baterię Laskowskiego nadając jej nową nazwę: "Schliesen", oraz zbudowali wiele nowych umocnień. Zwieńczeniem planu, było zbudowanie najpotężniejszej na świecie baterii dział obrony wybrzeża: trzech ogromnych armat "Adolfkanone" (kaliber - 406mm, donośność - 56km). Baterię tę nazwano "Schleswig-Holstein". Gdy zmieniła się sytuacja wojenna, bateria została zdemontowana i przeniesiona na wybrzeże francuskie. W Helu zostały tylko po niej monstrualne budowle:
-wieża kierowania ogniem,
-trzy stanowiska koszarowo-artyleryjskie,
-dwa schrony amunicyjne.
Wszystkie wymienione obiekty przetrwały do dnia dzisiejszego. Można je zwiedzać bez problemu, z drobnym wyjątkiem dla budowli 9c, która jest udostępniana do zwiedzania za pozwoleniem (ten obiekt zostanie przedstawiony na materiale video w swoim czasie).
2. Stanowisko koszarowo bojowe (9b na mapce orientacyjnej)
 |
Stanowiska strzelnicze |
 |
Torpedy |
 |
Bomby głębinowe |
 |
Mina kontaktowa - galwaniczno uderzeniowa |
Mina kontaktowa, galwaniczno uderzeniowa - w czasie II wojny światowej była najbardziej rozpowszechniona. Taka mina wybucha w przypadku uderzenia kadłuba okrętu w wystający czop galwaniczno uderzeniowy. Miny stawiano z okrętów nawodnych, podwodnych i zrzucano z samolotów. Celem było takie postawienie miny, aby pływała ona tuż pod powierzchnią wody.
 |
Agregat prądotwórczy |
 |
Motocykl z koszykiem |
 |
Łuski naboi artyleryjskich |
 |
Działo przeciwlotnicze - 37mm/67, 70-K, prod. ZSRR |
Konstrukcja oparta na zakupionej przez ZSRR w 1935r. armacie Bofors 25mm. Amunicja podawana w pięcionabojowych łódkach. Wersja ta została wprowadzona w 1940r. i była podstawową bronią automatyczną loty ZSRR w II wojnie światowej.
 |
Podwójna armata przeciwlotnicza - 25mm, 110-PM, prod. ZSRR |
Podwójne sprzężone okrętowe działko przeciwlotnicze kaliber 25mm na podstawie typu 2M-3M. Jest to wariant armaty 72-K opracowanej w fabryce im. Kallnina na licencji Boforsa z 1933r. 110-PM był na uzbrojeniu nie istniejących już obecnie trałowców 206F.
 |
Armata przeciwlotnicza 37mm/67, W-11, prod. ZSRR |
 |
Holowana armata przeciwlotnicza 37mm, 61-K, prod. ZSRR |
 |
Holowana armata przeciwlotnicza 85mm, 52-K, prod. ZSRR |
 |
Armata dywizyjna ZIS-3, 76,2mm, prod. ZSRR |
Uniwersalne, wykonane masowo działo, bardzo prostej konstrukcji. Projektując nowe działo położono nacisk na obniżenie pracochłonności i kosztów produkcji w porównaniu do wcześniejszych modeli armat dywizyjnych. Zastosowano tu koła podobne, jak w samochodach ciężarowych GAZ-AA, wypełnione masą gąbczastego kauczuku. Po wojnie była podstawowym wyposażeniem armii Bloku Wschodniego, do dziś jest używana w krajach trzeciego świata.
 |
Holowana armata przeciwlotnicza S-60, 57mm, prod. ZSRR |
 |
Armata okrętowa 85mm/52, 90-K, prod. ZSRR |
 |
Podwójnie sprzężony WKM DSzK, 12,7mm, prod. ZSRR |
Wielkokalibrowy karabin maszynowy DSzK z dwustronnym ładowaniem taśmowym na podstawie M-38. Przeznaczony był do zwalczania celów powietrznych, morskich, lądowych pociskami przeciwpancernymi typu B-30, oraz pociskami zapalającymi B-32, BZT i ZP.
 |
Przekrój urządzeń obronnych i konstrukcji budowlanych |
 |
Wygląd armaty znajdującej się obecnie w Norwegi |
Dane techniczne armaty "Adolfkanone":
-kaliber: 406,4 mm,
-masa działa: 159,4 t,
-ciężar pocisku: 1030-600 kg,
-ciężar ładunku: 294-335 kg,
-prędkość początkowa: 810-1050 m/s,
-zasięg maksymalny: 43,1-56 km,
-szybkostrzelność: ok 1 strz./min,
-żywotność lufy: ok 200 strzałów do 300 strzałów.
Armata została pierwotnie zaprojektowana dla planowanych nowych niemieckich pancerników typu "H". Po wstrzymaniu w 1939 roku prac nad okrętami, wyprodukowane już 12 sztuk dział zostało przeznaczone dla artylerii nabrzeżnej. Do helskiej baterii trafiły trzy pierwsze egzemplarze seryjne ze słynnej firmy Friedrich Krupp AG z Essen.
Pomyślna sytuacja na froncie wschodnim sprawiła, że krótko po zamontowaniu na stanowiskach i wstępnym przestrzelaniu armaty zostały przeniesione do nowej baterii na Wale Atlantyckim we Francji.
Armata nabrzeżna była mocowana na specjalnej, dwupoziomowej wieży. Zasadniczy poziom służył do ładowania i obsługi armaty, a na dolnym znajdowały się urządzenia napędowe, m.in. obrotu wieży. Dwie windy amunicyjne dostarczały z poziomu obwodowego korytarza amunicyjnego pociski i ładunki miotające. Pancerz grubości ok 5cm zabezpieczał załogę i urządzenia wewnątrz wieży przed odłamkami oraz podmuchem wystrzału.
Wieża ustawiona była na specjalnym, żelbetowym stanowisku, które umożliwiało ostrzał w sektorze 360° oraz niezbędną obsługę: czyszczenie i wymianę lufy.
|
Stanowisko koszarowo-artyleryjskie (9b) - przekrój konstrukcji |
 |
Fragment armaty Bofors 152,4mm |
Dane armaty BOFORS:
-długość lufy: 55 kalibrów,
-masa pocisku: 47 kg,
-prędkość początkowa: 920 m/s,
-maksymalny zasięg: 22,4-26,6 km,
-przebijanie pancerza: 78 mm na 15 km,
-masa działa: 10,5 t.
 |
WP - Warsztat podręczny |
 |
Urządzenia filtro - wentylacyjne z lat 70 |
 |
Urządzenia filtro - wentylacyjne z lat 70 |
 |
Of - Oficerowie |
 |
Łóżka sypialne |
 |
Łóżka sypialne |
 |
Sz- Szeregowcy |
 |
Makieta baterii "Na cyplu" |
 |
Dca - Dowódca |
 |
Pokój dowódcy |
 |
Sz - Szeregowcy |
 |
Sala z akcesoriami medycznymi |
 |
IO - Izba opatrunkowa |
 |
Sala opatrunkowa |
 |
Po - Podoficerowie |
 |
Pokój z rentgenem |
 |
Podstawa armaty Adolfkanone |
 |
Urządzenie do taśmowania amunicji |
 |
P, Ł - Pomieszczenia z których dostarczano pociski i ładunki do armaty |
Amunicję składowano w czterech pomieszczeniach - po dwa dla pocisków i ładunków. Dla bezpieczeństwa umieszczono je w osobnej, przeciwległej do pomieszczeń załogi części budowli i wzmocniono grubszą konstrukcją ścian i stropu. Łącznie w komorach przechowywano 100 pocisków i tyle samo ładunków miotających. Ważnym elementem było utrzymywanie stałej temperatury i wilgotności pomieszczeń.
Amunicję w komorach transportowano do specjalnych śluz-podajników wyciągiem łańcuchowym. Tam były przetaczane na wózki transportowe, które pchano ręcznie do wind amunicyjnych w wieży.
Zapas amunicji składowano w dwóch zewnętrznych schronach-magazynach.
POCISKI
Używano czterech typów pocisków o podobnej wadze ok. 1030 kg:
-przeciwpancerne,
-półpancerne-odłamkowe,
-odłamkowe.
Ponadto stosowano lekkie pociski odłamkowe o wadze ok. 600 kg.
ŁADUNKI
Ładunki składały się z dwóch części. Główny o masie 130 kg, umieszczony był w mosiężnej lub stalowej łusce. Do niego dokładano ładunek przedni o masie 164 kg dla cięższych pocisków lub 205 kg dla pocisków lżejszych. W warunkach magazynowych były przechowywane w specjalnych puszkach.
 |
Mina i wykrywacz min |
3. Wąskotorówka, stanowisko koszarowo bojowe (9c), magazyn amunicji (9e)
Pozostałości po torowiskach wąskotorówek są rozsiane na całym półwyspie gdzie stacjonowało wojsko.
Dzięki sieci kolejki wąskotorowej szybko zaopatrywano stanowiska armat w
amunicję. Wagoniki z amunicją rozładowywano w przelotowym
korytarz-tunelu biegnącym wzdłuż komór amunicyjnych.
 |
Wnętrze kolejki wąskotorowej WLS 40 |
 |
Tabliczka kolejki wąskotorowej WLS 40 |
 |
Wagoniki kolejki wąskotorowe |
 |
Wagoniki kolejki wąskotorowe |
 |
Torowisko kolejki wąskotorowe |
 |
Magazyn amunicji (9e) - "Peron Hel" |
 |
Stanowisko koszarowo bojowe (9c) |
 |
Stanowisko koszarowo bojowe (9c) |
 |
Ekspozycja kolejowa w magazynie amunicji (9e) |
4. Wieża kierowania ogniem (9d)
 |
Przekrój wieży kierowania ogniem |
 |
Poszczególne kondygnacje wieży kierowania ogniem |
 |
Wieża kierowania ogniem |
 |
Fragment dalmierza |
 |
Radar |
 |
Widok z wieży obserwacyjnej |
 |
Wieża obserwacyjna |
 |
Pomieszczenie "radiowe" |
*Większość fotografii jest własnego autorstwa. Niewielka część została zaczerpnięta z:
-broszur informacyjnych,
-www.fotopolska.eu,
-ekspozycji w muzeum,
-http://www.helmuzeum.pl
*Treści zostały zaczerpnięte głównie z ekspozycji muzealnych oraz źródeł internetowych.
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń