INDUSTRIADA 2014
 |
Panorama przemysłowa - Koksownia "Walenty", kopalnia "Wawel" i elektrownia "Mikołaj" |
Na powyższej fotografii widać wielki kompleks przemysłowy, który obejmował kopalnię "Wawel", koksownię "Walenty" i elektrownię "Mikołaj". Zakłady te do lat dziewięćdziesiątych XX wieku dniem i nocą tętniły życiem. Mijają lata, a epoka przemysłu ciężkiego kończy się. W obecnej chwili nie wiele pozostało z wyżej wymienionych obiektów przemysłowych. Jedynie elektrownia "Mikołaj" nadal pracuje.
 |
Elektrownia "Mikołaj" - Stara fotografia |
Elektrownię "Mikołaj" zaczęto budować w 1913 roku. Po jej uruchomieniu w roku 1917 należała do koncernu hrabiego Ballestrema i wchodziła w skład kopalni "Wolfgang" ("Walenty-wawel").
W pierwszym okresie elektrownia zaopatrywała w energię elektryczną wszystkie kopalnie należące do hrabiego Ballestrema, koksownię "Walenty" i inne mniejsze zakłady przemysłowe. Oprócz tego dostarczała energię elektryczną gminie Ruda.
Elektrownia była kilkakrotnie modernizowana, aż wreszcie przekształconą ją w elektrociepłownię, obsługującą zakłady przemysłowe i osiedla mieszkaniowe.
 |
Plan sytuacyjny - Koksownia "Walenty", kopalnia "Wawel", elektrownia "Mikołaj" |
Kopalnię Węgla Kamiennego "Walenty-Wawel" w Rudzie Śląskiej zakończyła pracę w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od tego czasu większość jej budynków została rozebrana lub popadła w ruinę. obiektem, który zachował się w dobrym stanie i przypomina o dwustupięćdziesięcioletnich tradycjach węgla kamiennego w Rudzie Śląskiej, jest szyb "Mikołaj".
 |
Szyb "Mikołaj" |
Szyb ten znajduje się w południowej części najstarszej dzielnicy Rudy Śląskiej o nazwie Ruda. Szyb "Mikołaj" uruchomiono w 1912 roku. Na początku sięgał do 445 metrów w głąb ziemi, później pogłębiono go do 800 metrów. Obok stalowej wieży wyciągowej i budynku nadszybia funkcjonowały: łaźnia, cechownia, sortownia, elektrownia, kotłownia i rozdzielnia. Obecnie możemy zobaczyć wieżę wyciągową z budynkami nadszybia, maszynowni i warsztatów. Po kapitalnym remoncie świetnie prezentuje się maszyna wyciągowa firmy Simens, z kołem zamachowym o średnicy 6 m i wadze 20 ton.
 |
Wieża szybowa |
 |
Koło maszyny wyciągowej |
Szyb "Mikołaj" był pierwszym w Polsce szybem z elektrycznym napędem wyciągowym. Koło maszyny wyciągowej napędza silnik prądu stałego. Obok koła znajduje się wirnik rezerwowy.
 |
Tachograf i szafa sygnalizacji szybowej |
 |
Szybowskaz |
 |
Zbliżenie na tablicę szafy sygnalizacji szybowej |
 |
Kolejno: dźwignia ciężaru bezpieczeństwa, hamulca manewrowego i drążek prędkości |
Czerwona dźwignia odbezpiecza ciężar bezpieczeństwa o masie 605 kg i uruchamia się ruch hamulca manewrowego. Po otwarciu hamulca manewrowego z cylindra wypływa powietrze i szczęki hamulcowe odsuwają się od bieżnika koła maszyny wyciągowej. Następnie za pomocą drążka prędkości można było wprawić w ruch koło. Cały układ hamulcowy był napędzany sprężonym powietrzem.
 |
Silnik prądu zmiennego |
 |
Zbliżenie na silnik |
Silnik ten jest silnikiem pierścieniowym (6kV). Zastosowano taki wariant aby było obciążenie sieci przy rozruchu. Po zakończonym rozruchu dokonywano zwarcia wirnika aby układ pracował silnikiem krótkozwartym.
 |
Zespół napędowy |
 |
Zbliżenie |
 |
Zespół napędowy z kołem zamachowym |
Układ napędowy z kołem zamachowym znajdował się w hali turbin w elektrowni, a dopiero w 1931 roku przeniesiono go do hali zespołu napędowego. Koło zamachowe miało 6 m średnicy i ciężar 20 ton. W przypadku dużego obciążenia urządzeń szybowych dochodziło do tego, że obroty zespołu napędowego przysiadały, ale energia kinetyczna zgromadzona w kole zamachowym wyrównywała straty i utrzymywała stałość obrotów układu.
Koło pracowało na panewkach z białego metalu. Do zrobienia rozruchu potrzebne było bardzo wysokie ciśnienie oleju o parametrach 80 bar, aby unieść koło lekko w górę i doprowadzić olej pod wał, żeby nie doszło do zatarcia. Po rozsprzęgleniu koła od prądnicy, jego bieg jałowy trwał dwie doby.
Przenosimy się teraz za hali maszyny wyciągowej i zespołu napędowego do samej elektrowni która pracuje do dnia dzisiejszego i zapewnia 50% zapotrzebowania energetycznego w Rudzie Śląskiej.
 |
Taśmociąg doprowadzający węgiel do elektrowni |
 |
Elektrowni z kominem |
 |
Zbliżenie na zaplecze komina wraz z widocznym elektrofiltrem (czerwony rurociąg) |
Wchodzimy teraz do środka hali kotłów węglowych.
 |
Kocioł pyłowy |
Kocioł pyłowy jest opalany pyłem węglowym. W okresie letnim jest on nieczynny z powodu mniejszego zapotrzebowania na energię cieplną.
 |
Kocioł rusztowy |
 |
Metalowe schody na górę kotła |
 |
Widok z przodu kotła |
 |
Żeliwny taśmociąg |
Żeliwny taśmociąg jest zbudowany z łańcucha nośnego na który umieszczone są tzw. rusztowiny. Do tego celu wykorzystano żeliwo ponieważ w tej temperaturze mało się rozszerza.
 |
Po prawej młynki do mielenia węglą, a po lewej rurociąg do odprowadzania uzyskanego pyłu węglowego |
 |
Przenośniki ślimakowe do odprowadzania żużlu |
Przenosimy się do hali turbin.
Na początek zobaczyliśmy stary turbozespół, który jest już nieczynny. Składał się on z turbiny przeciwprężnej LANG i generatora GANZ. Parametry tego turbozespołu wynosiły:
-ciśnienie pary na wejściu do turbiny: 3,5-4 MPa
-temperatura pary wejściowej: 435-450 °C
-ciśnienie pary na wyjściu do turbiny: 0,6 MPa
-prędkość obrotowa: 3000 obr/min
-napięcie generatora: 6,3 kV
-nominalna moc elektryczna: 8,4 MW
 |
Generator GANZ |
 |
Turbina parowa LANG |
 |
Turbina parowa bez obudowy, a w tle generator |
 |
Zbliżenie na łopaty turbiny parowej |
Następnie mieliśmy okazję zobaczyć nowy turbozespół który pracuje obecnie. W jego skład wchodzi turbina Prvni Brnenska i generator Skoda Plzeń. Ten nowy turbozespół pracuje od 2013 roku. o parametrach:
-ciśnienie pary na wejściu do turbiny: 3,5-4 MPa
-temperatura pary wejściowej: 430-435 °C
-ciśnienie pary na wyjściu do turbiny: 0,25-0,6 MPa
-prędkość obrotowa: 3000 obr/min
-napięcie generatora: 6,3 kV
-nominalna moc elektryczna: 6 MW
 |
Po lewej zabudowana turbina Prvni Brnenska a po prawej generator Skoda Plzeń |
 |
Zbliżenie na turbinę Prvni Brnenska (bez obudowy), a w tle generator Skoda Plzeń |
 |
Szafa sterownicza nowego turbozespołu |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz